Slakt av gris i Nordby Gårdsbarnehage

Mange av våre medlemsbarnehager er for tiden opptatt av tradisjonsrike juleforberedelser. Ved Nordby Gårdsbarnehage på Biri har de slaktet gris som de har fulgt gjennom lang tid.

Etter sommerferien fikk vi 2 griser i Nordby Gårdsbarnehage. Disse har vi gjennom hele høsten foret opp med kraftfor og matrester. I november var grisene store nok til at vi kunne slakte dem. Vi fyrte da opp bål og varmet opp en stor tønne med vann slik at vi fikk nok varmt vann til å skålde grisen.

Slakteren kom så og avlivet grisen før barna fikk bli med å se på at den ble skåldet. Noen av barna var med og holdt i grisen og de mest ivrige prøvde å skålde selv. Barna fulgte også spent med når innmaten ble tatt ut og de studerte både lever, nyrer, hjerte, lunger og tarmer.

En uke etter slakting ble det laget medisterkaker og pølser i barnehagen. Konkrete opplevelser og korte tidsintervaller gjør virkeligheten lettere begripelig for barna. Fra grisen får vi kjøtt som kvernes til farse, dermed kan vi lage medisterkaker og pølser.

Barna får gjennom slaktingen erfaring med hvor maten kommer fra og kunnskap om livets gang.