Medbroen gårdsbarnehage i Stjørdal

Medbroen gårdsbarnehage er en privat barnehage og har ca 65 barn i alderen 1-6 år. Barna er fordelt etter alder på fire grupper. Vi holder til i nyinnredet driftsbygning. Hesten har hovedfokus hos oss - her lærer barna å ri før de lærer å gå. Ellers har vi sau, høner, kaniner, griser og katt. Barnehagen har også egen grønnsakshage og et drivhus. Barna bruker mye tid på såing, ompotting og stell av plantene. Fra 'jord til bord' er viktig - å lage mat av egen produksjon står sentralt . Vi bruker kjøtt og egg fra husdyrene våre og egne grønnsaker.

Vi startet opp i 2011, så vi er et ungt tilskudd i barnehageverden. Derfor jobber vi veldig med å utvikle gårdsprofilen vår - finne oss selv. Medlemskap i NNG gir oss kjærkommen kontakt med likesinnede, og vi har allerede fått mye ny kunnskap og inspirasjon som vi har gjort nytte av.

Vår barnehage ligger sentralt i Stjørdal, og gårdsprofilen vår har slått godt an. I Stjørdal er det for tiden stor overkapasitet på barnehageplasser, men vi har heldigvis venteliste. Dessverre er det stadig færre unger forunt å vokse opp med dyr i hjemmet. Foreldrene ser likevel verdien av dyr i barnas oppvekst, og det er nok hovedgrunnen til at valget faller på vår barnehage. Dyrene er det mest populære i vårt tilbud - vi jobber aktivt for at de skal få størst mulig plass i barnas hverdag her på gården.

Dyrene er våre firbeinte pedagoger. De sier gjerne fra i klartekst om barna kommuniserer med dem på feil måte, så oppdragereffekten er stor. Det stilles også strenge krav til barna når vi holder på med hestene - ro og disiplin må det være rundt så store dyr. Da blir det rom for undring, gode samtaler og mye kos. 'Mindfulnes' er et populært uttrykk for tiden - bragt til oss fra buddhismen og skal gi dypere selvinnsikt,  større medfølelse og redusere stress. Mange barnehager har begynt å bruke tid på dette som en form for hvile. Med dyrene kommer 'mindfulnes' av seg selv.

Ponniene brukes til mye. De kan være utgangspunkt for samtaler omkring anatomi. Ungene lærer å ta vare på dem - møkke i boksen, gi dem vann og mat, børste dem og stelle hover. Mye utstyr følger med ponniene som skal pusses, vaskes og fikses på. Det er mange ord og uttrykk om hest og utstyr som må læres, og det finnes ingen bedre læremester enn hesten når det gjelder non-verbal kommunikasjon. Denne tas ut til det ytterste på hesteryggen når alt skal kommuniseres gjennom lærte signaler.

Vi har grå trøndersau som er en bevaringsverdig rase. Rasen passer godt i barnehage fordi den er tillitsfull og sosial, og den har myk ull som er fin til både toving og strikking. Når væren ankommer gården om høsten, går det slag i slag. Sauen er fin å bruke til samtaler om seksualitet, graviditet, fødsel og babyer. Mange paralleller kan trekkes mellom sau og menneske. Og så er det veldig hyggelig å servere helgrillet høstlam under høsttakkefesten til foreldre, besteforeldre og barn. Det hjelper på renommèet vårt.

Hønsehuset vårt er flittig brukt. Vi ruger ut kyllinger selv før hver påske og ser hvor fort en kylling blir til voksen høne. Å bruke mye tid i hønsehuset gir fort lønn for strevet. Hønene blir veldig tamme og godtar å bli løftet og klemt av litt uvørne barnearmer. Hønene er nesten de mest populære dyrene vi har. Å hente egg er en hel liten eventyrekspedisjon - alltid spennende å se hvor mange vi finner.

Kaninene er inne i stallen om vinteren, og vi har god plass der barna kan sitte ned og kose med dem. På sommeren tar vi dem ut i bånd. Det liker både kaniner og unger. Utfordringen er at en liten landkanin faktisk blir som å lufte en St bernhardshund for en treåring. Vi tenker derfor å gå over til dvergkaniner og dessuten ha ekstra løkke på båndet slik at en voksen kan sikre bak.

Åker og drivhus har en stor plass i vår barnehagehverdag. Samtlige barn er med på prosessen med såing og fremdriving under kunstig lys på vinteren. Personalet har brukt mye tid på å lære seg gartnerfaget, og belønningen får vi nå. Drivhus og åker med luking og smaking - mange hyggelige aktiviteter for barna her. Dette er en fin måte å la barna få erfaring med prosesser i naturen.

I Stjørdal sentrum er vi så heldig å ha skog, fjord med fine strender og sentrumsfasiliteter i gangavstand fra barnehagen. Turdagene har derfor allsidige turmål. Det er lett å oppfylle rammeplanens intensjoner om å bli kjent med nærmiljø og samfunn samtidig som at naturen får en stor plass. Barnehagen har ikke så mange lekeapparater selv, men i sentrumsparkene finner vi de beste lekeplassene som tenkes kan. I sentrum har vi også et flott bibliotek som vi ofte benytter. Gården har eget naust som ungene besøker i sommerhalvåret, og vi har laget oss gapahuk og bålplass nær skogkanten.