Griseslakt i barnehagen

I tidligere tider var det en fin juletradisjon å slakte gris til jul, en gris som kom på sommeren, som var foret med det de hadde for hånden og til slutt endte som den beste julemat. Kan man gjøre dette idag? Sammen med barna i barnehagen?

Etter sommerferien fikk vi 2 griser i Nordby Gårdsbarnehage. Disse har vi gjennom hele høsten foret opp med kraftfor og matrester. I november var grisene store nok til at vi kunne slakte dem. Vi fyrte da opp bål og varmet opp en stor tønne med vann slik at vi fikk nok varmt vann til å skålde grisen.

Slakteren kom så og avlivet grisen før barna fikk bli med å se på at den ble skåldet. Noen av barna var med og holdt i grisen og de mest ivrige prøvde å skålde selv. Barna fulgte også spent med når innmaten ble tatt ut og de studerte både lever, nyrer, hjerte, lunger og tarmer.

En uke etter slakting ble det laget medisterkaker og pølser i barnehagen. Konkrete opplevelser og korte tidsintervaller gjør virkeligheten lettere begripelig for barna. Fra grisen får vi kjøtt som kvernes til farse, dermed kan vi lage medisterkaker og pølser.

Barna får gjennom slaktingen erfaring med hvor maten kommer fra og kunnskap om livets gang. Har du spørsmål om hvordan dette gjøres, hvilke forhåndsregler som skal tas og hva som skal til for å få lov til å spise kjøttet? Som medlem av NNG svarer vi deg velvillig på alt dette eller setter deg i kontakt med rett barnehage.