Grottetur med Medås Gårdsbarnehage

Det var endel barn som sa at de ikke turte å gå inn, men når vi annkom hula så ville alle allikevel gå inn. Vi spiste til og med lunsjen vår litt inn i hula. Med lys og hjelm dro vi innover i hula og hadde en fantastisk flott tur.

Førskoleklubben i Medås Gårdsbarnehagen var på grottetur 24. november 2016.

Grotten vi var på besøk til ligger på Leivseth i Fauske Kommune. Hulen heter Krytjehola. Grotta er ikke veldig stor, men mer enn stor nok for oss. Målet for turen var å bli mer kjent i nærområdet.  Samt lære om huler og dets innhold, og hvordan disse blir laget. Egenverdien på opplevelsene står selvfølgelig også sentralt.

Noen av barna hadde aldri vært på grottetur før, og var veldig spente når de kom til barnehagen denne dagen.

Vi forberedte barna i godt tid slik at dette skulle bli en flott opplevelse. Vi var 8 barn og 3 voksne med på denne turen. Vi anbefaler ikke flere barn på en slik tur.

Med lys og hjelm dro vi innover i hula og hadde en fantastisk flott tur.

Her var det spennende opplevelser og mange undringer på ting vi fant. Fra edderkopper som hadde trukket seg inn i hula, til drypstein og månemelk.

Barna så hvordan grotten var blitt laget og vi lærte oss grotterelene. De siste er utrolig viktig, da det er veldig gamle huler vi ferdes i og ingenting skal endres på av oss når vi er der på besøk.

Reglene er som følger:

1. Ta ingenting, bare bilder.

2. Etterlat ingenting, bare fotavtrykk.

3. Slå ikke ihjel noen ting, bare tiden.

Disse fulgte alle barn til punkt og prikke.

Som om ikke det var nok, fant vi en ny hule litt ved siden av.

Denne var noe andreledes men veldig innholdsrik. Smal og trang, og litt skummel da vi måtte krype på alle fire ett lite stykke.

Det var inne i denne hula at vi fant et stort felt fyllt opp av månestein.

Fantastiske muligheter rett utenfor døra. Grotteturer med barna er virkelig å anbefale.