«Når kommer kalvene?»

Lunde gårdsbarnehage er en natur- og friluftsbarnehage like mye som den er en gårdsbarnehage og på gården har vi kaniner, hester, kuer, sauer, høner og en hane også katten Fretex. Les den fine historien om da Valentin kom til verden

Små og store i barnehagen har gått en spennende tid i møte, kuene våre Blidros og Dagros ble inseminert på vår/sommer halvåret. Vi har ventet og ventet på når de nye familiemedlemmene våre skulle melde sin ankomst. «Når kommer kalvene?» er det første barna har spurt etter når de har kommet i barnehagen. Vi har vært i fjøset hver dag for å sjekke den siste tiden, for nå er terminen rett rundt hjørnet.

Så..

Tirsdag den 14 februar 2017 kom en ivrig mamma inn døra i barnehagen «Nå skjer det!», hun hadde nemlig vært en tur innom for å se om de hadde det bra.

«Vi må forte oss» roper et av barna.

Vi hoppa raskt i uteklær og ut av døra løp 21 barn og 5 voksne på rekke og rad ned i fjøset.

«Har den kommet?» undrer barna seg på, «Ikke helt enda» kan bonden vår bekrefte, «Nå kommer den!», «Åååå..se så fin den er», «Nå har du blitt mamma Dagros», «Det var litt blod»

En nydelig oksekalv, hvit og brun meldte sin ankomst på selveste Valentins-dagen og som så klart fikk navnet Valentin.

«Når kommer den andre kalven?», «Den kommer ikke før om to uker, så vi må vente litt til», «Åååh..», «Da får vi to kalver», «Jeg tror det er en jente», «Jeg tror det er en gutt»

Vi venter i spenning…