NNG reiser til Latvia

Nettverk for natur og gårdsbarnehager deltar i et nordeuropeisk prosjekt sammen med barnehager, universiteter, høyskole og en Latvisk organisasjon som jobber for naturfaglig utdanning i barnehage og skole.

Prosjektet har utgangspunkt i Ole Brumm barnehage i Aurskog som over mange år har utveklset erfaringer mellom barnehager i Norge og Latvia.

Nå har omfanget økt, og består i dag av Ole Brumm barnehage, Knabis (Latvisk barnehage), Eidskog Montessorriskole,  Nettverk for natur og gårdsbarnehager, Zaļai Sirds Izglītībai (Latvisk naturorganisasjon, Dronning Mauds Minde Høyskole, Universitetet i Riga og Myolas Romeris University i Vilnius.

Prosjektet er støttet av NordPlus jr. programmet og sørger for at alle deltakerene kan reise mellom landene i prosjektet.

Oppstarten var i Trondheim høsten 2023, og tok oss til forelesninger ved DMMH og ut til fagfeltet naturbarnehager i Trondheimsområdet.

Prosjektet har det enkle navnet: "Outdoor pedagogy methods with Montessori pedagogical system - innovaCve learning material development and tesCng via partnership between LV- LT- NO high schools, preschools, schools, and Outdoor pedagogy associacions".

Formålet er å kunne koble sammen Montessorripedagogikk og utefag i arbeidet med barn.

27.april er NNG deltakere under Zalai Sirds Izglītībai sin konferanse ved det nye uteområde knyttet til barnehagen Knabis.

Det er en internasjonal konferanse, og det er mulig å booke deltakelse for alle som ønsker. Konferansen direktetolkes til engelsk.

Programmet for konferansen er her!

Påmedling til vår egen konferanse i Ålesund 6-7.juni er her!